Hiervan werd 4,86 miljard alleen al in Vlaanderen gegenereerd. In totaal werden er meer dan 80 miljoen online aankopen gedaan met een gemiddelde waarde van 102 euro. Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. Patricia Ceysens, Voorzitster van BeCommerce, geeft haar visie op de sector.

Sterke groei van online handel in België

We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden.

Een eerste belangrijke reden hiervoor is dat verscheidene sectoren, waar e-commerce tot vandaag relatief beperkt bleef, in de komende jaren toch de omschakeling zullen maken. Terwijl men in de beginjaren vooral multimedia, boeken en reizen online kocht, zorgde de opkomst van o.a. kleding, schoenen, accessoires en huis- en tuingerief de voorbije jaren voor een gestage groei. Vandaag worden ook farmaceutische producten zonder voorschrift en cosmetica alsmaar meer online gekocht. Automerken zetten de eerste stappen in e-commerce.

Voeding: de volgende groeipool binnen e-commerce

Een volgende grote stap zou wel eens de doorbraak van voedingsproducten kunnen zijn. Terwijl droge voeding eerder vanzelfsprekend lijkt, zal ook de online verkoop van verse voeding een sterke groei kennen. Innovatieve online concepten vanuit de landbouw- en voedingssector charmeren immers alsmaar meer consumenten. Ook in de online bestelling en thuislevering van warme maaltijden schuilt nog heel wat potentieel.

Van single- naar omni-channel

De klant zal niet langer via één kanaal bij de aanbieder terecht komen. De consument zal zelf  kiezen welk van de aangeboden kanalen hem of haar het beste past. Daarbij kunnen zelfs verschillende kanalen worden gecombineerd, denk maar aan online bestellen en fysiek afhalen. De grenzen tussen offline, desktop, mobiel en mailorder zullen geheel vervagen. Ook de logistiek en de betalingsoplossingen zullen mee evolueren en innoveren met aangepaste dienstverlening.

Aantal mobiele gebruikers neemt sterk toe

De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden.

Dankzij de komst van krachtige en veilige technologieën om mobiel te shoppen kent het aantal mobiele gebruikers een sterke groei. Vooral de veiligheid en het comfort van die mobiele betalingen  worden belangrijk om het vertrouwen van de consument te winnen. De bank- en de telecomsector maar mogelijks ook disruptieve nieuwkomers zullen de komende jaren naar de gunst van de consument dingen.

E-commerce is in België bovendien altijd erg consument-gedreven geweest. Handelaars moeten inspelen op de noden van de markt. Nu dus blijkt dat alsmaar meer mensen bv. ’s avonds voor tv op hun smartphone en tablet surfen, en net op dat moment open staan voor een aankoop, moeten handelaars hiervoor klaar staan. Doen ze dit niet, dan missen ze heel wat potentiële klanten en dus omzet.

Kwaliteitsstandaard dankzij zelfregulering

Het belang van een gedeelde kwaliteitsstandaard valt voor de verdere groei van de Belgische e-commerce niet te onderschatten. Consumenten die dankzij een herkenbaar label weten dat ze op een betrouwbare online shop navigeren, zullen sneller overgaan tot een aankoop. Het is namelijk een accreditering en dus een garantie dat de verdere afhandeling en betaling veilig zullen verlopen.

Het is cruciaal om die veiligheid te kunnen aanbieden via zelfregulering. De sector heeft in de afgelopen jaren hiertoe zijn bereidheid getoond en uit eigen beweging inspanningen gedaan opdat de Belgische consument e-commerce als een te vertrouwen verkoopkanaal kan ervaren. Vandaag worden hiervan de vruchten geplukt.