Kris Vanhuyse van Netcrew zet de pijnpunten op een rij en legt uit wat er kan gebeuren om onze Belgische e-commerce competitiever te maken.

  1. Voldoende investeren

    Belgische bedrijven willen vaak te weinig investeren in e-commerce. Velen denken om met slechts een paar duizend euro een webshop te bouwen en dan de concurrentie aan te gaan met de grote spelers. Je mag er echter van uitgaan dat de opstart van een webshop een gelijkaardige investering vraagt als die van een fysieke winkel. Het gaat immers over de bouw van de website en webshop, copywriting, fotografie, grafisch design, marketing, SEO-optimalisatie en noem maar op. Voorts onderschat men vaak het logistieke aspect.
     
  2. Vertrouwen winnen

    De consument heeft nog te weinig vertrouwen in de Belgische e-commerce. Men stoot daardoor vaak op een barrière in de betalingsfase. Als de webshop of betaalpagina te weinig vertrouwen uitstraalt, dan is men minder snel geneigd om zijn bankkaart boven te halen en zijn persoonlijke gegevens en geheime code in te geven.
     
  3. Lagere loonkost

    Wat het extra moeilijk maakt voor Belgische e-shops om te concurreren met buitenlandse spelers is onze hoge loonkost. De ontwikkeling en uitbating van een Belgische e-shop kost daardoor gemiddeld 15 à 20 percent meer in vergelijking met onze buurlanden.
     
  4. Snelle pakketlevering

    In België zitten we met een dure en trage pakketlevering. De markt wordt immers gedomineerd door slechts enkele logistieke spelers. De consument verwacht enerzijds om zijn bestellingen zo snel mogelijk te ontvangen maar wil daar anderzijds niets extra voor betalen, tenzij het gaat over same-day delivery.
     
  5. Mobiel toegankelijk

    Belgische webshops hebben te lang gewacht om hun online shop vlot toegankelijk te maken voor mobiele toestellen. Stel dat een particulier ’s avonds voor de televisie nog even mobiel wil surfen en bestellen, dan moet je daar als webshop op zijn voorzien.
     
  6. Centrale ligging als troef

    Maar liefst 75% van de online aankopen in Europa gebeuren momenteel in de ons omringende landen. Het is dus best interessant om als Belgische webshop over de grenzen te kijken en ook daar een marktaandeel te nemen. We zijn centraal gelegen. Dat is een enorme logistieke troef die we meer moeten benutten.
     
  7. Professionele aanpak

    Helaas kiest men nog te vaak voor websitebouwers die niet-rendabele e-shops bouwen. De instapkost is dan wel laag, maar al snel is men teleurgesteld in de prestaties en resultaten ervan. Je moet je vandaag kunnen differentiëren t.o.v. je concurrenten en ervoor zorgen dat je klanten zeer snel vinden wat ze zoeken. Dat doe je door een visuele sfeer te creëren waarin men zich thuis voelt en zin krijgt om te kopen. Bovendien moet je een allesomvattende marketingstrategie uitwerken die verder gaat dan AdWords, een nieuwsbrief en het aanbieden van informatie.